piątek, 14 stycznia 2011

Ciasteczka zlepiane


Muszę przyznać, że jako dziecko nie lubiłam tego typu ciasteczek. Wolałam, żeby ciastka były bardziej "jednosmakowe", a jeśli musiały już być czymś przełożone, to tylko czekoladą (najlepiej zresztą, żeby całe były czekoladowe. Albo żeby były czekoladą :)) Cóż, gust mi się najwyraźniej zmienił, bo te ciasteczka zasmakowały mi baaaaardzo.
W Czechach takie zlepianki piecze się na każdą okazję (bez okazji zresztą też)  niemal hurtowo. Nie dziwię się, bo połączenie marmolady z pachnącym cytrynowo, kruchym ciastem sprawdza się tu świetnie. Chociaż mi jednak najbardziej podoba się właśnie ta ich kruchość :) I jeszcze jedna zaleta - poza samym wycinaniem foremkami, robi się je naprawdę błyskawicznie!

Przepis znaleziony gdzieś wśród miliona notatek mojej babci.


Składniki


  • 250 g miękkiego masła
  • 130 g cukru
  • 370 g mąki
  • 1 jajko
  • 1 cytryna - skórka z całej i sok z połowy
  • dżem (lub inne pyszne smarowidło do posmarowania - u mnie marmolada wieloowocowa)


Wykonanie

Z wszystkich składników zagnieść elastyczne ciasto (ma mieć konsystencję plasteliny). Ciasto owinąć w folię i włożyć do lodówki na ok. pół godziny.
Po tym czasie ciasto wyjąć i cienko rozwałkować. Wycinać foremkami wzór, który pozwoli nam skleić równe ciasteczka (połączenie gwiazdka-serduszko niestety więc odpada ;)). Można też wyciąć  dodatkowy wzór jeszcze w środku ciastka (jak ja to zrobiłam), żeby powstały ciasteczka z okienkiem (radzę robić to, kiedy ciastka ułożyliśmy już na blasze, bo inaczej bardzo trudno je później na nią przenieść nie zmieniając ich kształtu).
Ciasteczka przenieść na posmarowaną tłuszczem i wysypaną mąką blaszkę.
Piec w temp. 180 stopni C przez ok. 15 min (aż lekko się zarumienią).
Po wyjęciu ostudzić. Rozsmarować dżem (marmoladę lub inne smarowidło) na jednym ciasteczku i przykrywać drugim. Jeśli robiliśmy ciastka z "okienkami", trzeba zwrócić uwagę, żeby każde miało całą połówkę do połączenia. Zlepione ciasteczka posypać cukrem pudrem.

Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz